Jaarrekening 2020

menu

Wat is de stand van zaken?

Beoogd resultaat is of wordt binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Er is een risico of onzekerheid dat het beoogd resultaat niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit wordt gerealiseerd.

Beoogd resultaat is of wordt niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Doelstelling 1:
We bevorderen een optimaal gebruik van de brede scholen.

Uitvoering

Toelichting

1.1 We voeren het Integraal Huisvestingsplan uit.

We bespreken dit met de schoolbesturen. We ronden dit af rond de zomer 2021.

1.2 We voeren structureel overleg met het primair en voortgezet onderwijs.

1.3 Elke brede school heeft een parttime huismeester en er is één facilitair coördinator voor alle brede scholen.

Dit maakt onderdeel uit van onze besprekingen met de schoolbesturen over de implementatie van het integraal huisvestingsplan. Zie punt 1.1.

1.4 Samen met onze partners voeren we de aanbevelingen op de genoemde resultaatgebieden (hart van de wijk, geïntegreerde pedagogische voorziening, een sluitend uitdagend dagarrangement, heel Etten-leur leest, zorg en ondersteuning) van de evaluatie van de brede scholen uit.

Dit combineren we met de implementatie van het integraal huisvestingsplan. Zie punt 1.1.

Doelstelling 2:
Leerlingen volgen zoveel mogelijk onderwijs in Etten-Leur.

Uitvoering

Toelichting

2.1 We voeren samen met de schoolbesturen de Lokale Onderwijsagenda uit.

2.2 We voeren actief overleg met onderwijsinstellingen (mbo en hbo) om te kijken of uitbreiding van het onderwijsaanbod in Etten-Leur mogelijk is.

Deze doelstelling is afgevoerd van de agenda.

2.3 We bieden maatschappelijke stages aan aan scholen die dit in hun onderwijspakket hebben.

Door de coronacrisis ontvingen wij geen verzoeken.

Doelstelling 3:
Het percentage volwassenen dat laaggeletterd is, is maximaal 5%.

Uitvoering

Toelichting

3.1 We voeren in nauwe samenwerking met de De6 gemeenten (Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert) en de arbeidsmarktregio het regionale uitvoeringsplan (2020-2024) uit ter voorkoming en bestrijding van laaggeletterdheid. Op basis van dit uitvoeringsplan werken we in de regio toe naar een eenduidige aanpak en een uniforme registratie.

Doelstelling 4:
Het percentage van het aantal leerlingen in het voorgezet onderwijs en mbo dat voortijdig (dus zonder startkwalificatie) het onderwijs verlaat is maximaal 1,5%. Het aantal leerplichtigen dat ongeoorloofd afwezig is per 1.000 inwoners (relatief verzuim) is maximaal 25.

Uitvoering

Toelichting

4.1 We voeren de leerplichtfunctie uit in samenwerking met lokale en regionale partners.

4.2 We voeren samen met de gemeenten Zundert en Rucphen het implementatieplan uit van het in 2019 vastgestelde ‘Thuiszitterspact’. Het doel is, dat geen enkel kind langer dan drie maanden thuis zit zonder passend onderwijsaanbod.

Doelstelling 5:
Uitstroom bevorderen van leerlingen uit speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs naar werk.

Uitvoering

Toelichting

5.1 We voeren het uitvoeringsprogramma ‘West-Brabant werkt aan morgen’ uit samen met de scholen en ondernemers.