Jaarrekening 2020

menu

Toelichting afwijking begroting 2020

Het jaar 2020 sluiten we af met een positief resultaat van € 2.503.000. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 gingen we nog uit van een tekort van € 496.000. Het verschil lichten we hier toe.

(bedragen x € 1.000)

Begroting 2020

Rekening 2020

Afwijking

Totaal

-496

2.503

2.999

Verklaring afwijkingen

Het resultaat ontstaat door diverse afwijkingen. Bij de programma's lichten we de financiële afwijkingen verder toe.
In het overzicht nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.

De afwijkingen op hoofdlijnen zijn (in deze samenvatting bedragen > € 75.000):

(bedragen x € 1.000)

bedrag

V/N

1. Participatiewet

Het aantal uitkeringsgerechtigden steeg minder sterk dan het Werkplein in de begroting opnam. We gaven minder uit aan minimabeleid omdat de uitgaven via de webshop aanzienlijk lager waren. Door de coronacrisis kochten we minder leerwerk- en re-integratietrajecten in dan waarmee we in de begroting rekening hielden.

595

V

2. Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo)

In de jaarrekening geeft het Werkplein aan dat voor de uitvoering van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo 1-2-3) een bijdrage van het Rijk werd ontvangen voor de uitvoeringskosten. Dit is voor de afhandeling van de aanvragen levensonderhoud en aanvragen bedrijfskredieten. De uitvoeringskosten bij het Werklplein vielen lager uit. Deze werkzaamheden werden gedeeltelijk in de reguliere bedrijfsvoering opgevangen.

407

V

3. Algemene uitkering en coronacompensatie

We ontvingen in de decembercirculaire een extra coronacompensatie. De algemene uitkering werd bij de decembercirculaire verhoogd. Ook vond een correctie plaats over oude jaren.

380

V

4. Jeugdzorg

Bij de jeugdzorg is er een positief resultaat op het budget voor Zorg in Natura en Persoonsgebonden budget. Het gebruik van jeugdzorgplus door onze regio is aanzienlijk hoger dan verwacht. Ook ontvingen we van het Rijk een bijdrage om zorgaanbieders te compenseren voor de meerkosten, die zij voor de uitvoering van de Jeugdzorg en Wmo in 2020 maakten door de coronacrisis

327

V

5. Onroerendezaakbelasting

We maakten een onjuiste inschatting van de nog te ontvangen onroerendezaakbelasting over oudere jaren.

203

V

6. Personeelskosten

We maakten afspraken met het college en de gemeenteraad om onze uitgaven dit jaar nog zoveel als mogelijk te beperken om het lopende tekort terug te dringen. De coronacrisis beperkte ons tegelijkertijd in ons handelen waardoor sommige budgetten bijna vanzelf bevroren. Dat geldt voor budgetten voor opleidingen en bijeenkomsten, teambuilding, reiskosten enzovoort. Ook in het laatste kwartaal zijn veel zaken uitgesteld, niet doorgegaan of vonden in een andere afgeslankte vorm (veelal digitaal) plaats.

189

V

7. Rendabele uren

Bij de tweede bestuursrapportage stelden we een fors aantal rendabele uren op civieltechnische projecten door onderbezetting naar beneden bij. Dit bleek achteraf te ruim ingeschat.

127

V

8. Informatievoorziening en ICT

We maakten geen kosten voor beveiligingsincidenten en we voerden informatietrajecten gefaseerd uit. Door de coronacrisis waren de personeelskosten bij ICT WBW lager.

124

V

9. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Alle maatwerkvoorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning laten samen een klein voordeel zien. In 2020 stabiliseerde het aantal inwoners dat een beroep doet op de huishoudelijke ondersteuning en begeleiding. We verwachten dat door coronacrisis inwoners terughoudend zijn in het aanvragen van deze voorzieningen.

119

V

10. Plantsoenen

De WVS leverde in 2020 minder personeel voor het plantsoenonderhoud. Ook maakten we minder kosten voor maaien.

110

V

11. Leges omgevingsvergunningen

Enkele grote projecten verliepen sneller dan verwacht. Ook waren er onvoorziene projecten waardoor we meer leges ontvingen.

101

V

12. Sloten en waterlopen

In 2020 voerde het Waterschap geen baggerwerkzaamheden in de sloten uit. Deze werkzaamheden vinden later plaats.

77

V

13. Leerlingenvervoer

Door de coronacrisis en de sluiting van scholen zijn er minder ritten gereden. Volgens de landelijke richtlijnen compenseerden we de vervoerders voor de niet gereden ritten voor 80%.

45

V

14. Parkeergarage - inkomsten

Omdat de coronacrisis langer duurt dan verwacht, ontvingen we in het vierde kwartaal minder inkomsten. Bij de tweede bestuursrapportage hadden we de tweede lockdown niet voorzien. De compensatie die we hiervoor ontvingen leidt op programma 0 tot een voordeel en op programma 2 tot een nadeel, per saldo budgettair neutraal.

-90

N

15. Voorziening dubieuze debiteuren

We beoordeelden onze openstaande vorderingen en actualiseerden op basis daarvan de voorziening. Ook door de coronacrisis zijn er meer openstaande bedragen. Daarom verhogen we de voorziening.

-107

N

16. Riolering (minder BTW)

We gaven minder uit aan inspectie en reiniging van drukriolering. Hierdoor hadden minder btw-kosten die we aan riolering toerekenen. Dit leidt tot een (technisch) nadeel ten opzichte van de begroting.

-130

N

17. Afval (minder BTW)

Door de combinatie van hogere opbrengsten uit afvalstromen (PBD), lagere inzamel- en verwerkingskosten waren de totale inkomsten hoger dan de uitgaven. Door de lagere kosten, hadden we ook minder btw-kosten die we aan afval toe kunnen rekenen. Dit levert een (technisch) nadeel op. Het resultaat op “Afval” voegen we toe aan de voorziening 'afval'.

-216

N

18. Overig

Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 75.000.

738

V

Resultaat 2020

2.999

V